Translate

keskiviikko 23. tammikuuta 2013

FLY ME TO THE MOON



Lähdimme iltalennolle 4-paikkaisella Cessna Skyhawk –koneella Saint-Pierren kaupungin lähellä sijaitsevalta Pierrefondsin lentokentältä. Tarkoituksena oli seurata saaren länsirantaa, nousten Cap La Houssayn kohdalta kohti sisämaata ihailemaan Mafaten laaksoa, Piton des Neiges –tulivuoren huippua sekä Cilaoksen laaksoa, jonka jälkeen suunta kohti etelää, ja Piton de la Fournaise –tulivuoren kraateria. 

Reittiin tuli muutoksia sään pilvistyessä ja näkyvyyden heiketessä niin, että pilottimme totesi vuorenhuippujen lähestymisen liian vaaralliseksi. Nautimme siis iltalennosta saaren länsipuolella ja ihailimme upeaa auringonlaskua Intian valtameren ylle.



Kone valmiina lentoon.


  
4-paikkaisen Cessnan ohjaamo.


Taking of from runway 33 (= 330° West-Northwest)

Kuvia yläilmoista:

Saaren länsirantaa
L'Etang-Salé
"Route des Tamarins" -siltoineen
Saaren vehmasta sisäosaa
Pointe du Diable. Surffareiden suosima kärki, joka on tunnettu
vaarallisuudestaan, koska siellä on haita ja korkeat aallot. 
Pilvet estivät näkyvyyttä.
"Houston, we have a problem..."


Lennon aikana "Fuel Low" -valo alkoi vilkkua. Kysyin hieman huolestuneena, että miksi varoitusvalo vilkkuu. Pilotti vastasi rauhallisesti, että ei ole mitään hätää, ja että meillä on kyllä tarpeeksi polttoainetta pidempäänkin lentoon. Polttoainemittarin varoitusvalo kuulemma temppuilee aina silloin tällöin. Ennen jokaista lentoa siivissä sijaitsevat polttoainesäiliöt tarkistetaan vielä manuaalisesti mittatikuilla.



Aurinko laskee länteen...
  

Aurinko on miltei laskenut Intian valtameren ylle. 
Yksinäinen purjevene näkyy merellä.


Koneen tankkaus lennon jälkeen.

Ilmailua intohimoisesti harrastava pilotti on mieheni työkaveri. Kaverista tuli mieleen Top Gun –elokuva, komea, mutta aika lyhyt kaveri pilottilaseineen ja treenattuine kroppineen. Toinen elokuva, joka tuli mieleeni lennon aikana, erityisesti  "Fuel Low" -valon vilkkuessa, oli Harrison Ford –leffa "Six Days, Seven Nights", jossa kone tekee maahansyöksyn autiolle Etelämeren saarelle.

Mielikuvista huolimatta, lento onnistui oikein hyvin. Olen aina pitänyt lentämisestä, mutta en lentomatkustamisesta. Oli mielenkiintoista katsella saarta lintuperspektiivistä. Sääli, että pilvet estivät näkyvyyden vuorille ja kattilalaaksoihin.      


Cessna Skyhawk -koneen kotikerho
Koneita kerhohallissa
 


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti